Logistyka zwrotów, a e-commerce

Published by: 0

Aktualnie w Polsce swoją działalność prowadzi wiele firm istniejących w branży e-commerce. Jest to nic innego jak handel internetowy, a najpopularniejszymi przedstawicielami tej branży są oczywiście sklepy on-line prowadzące sprzedaż wysyłkową. Praca w dziale e-commerce wiąże się z wieloma obowiązkami, takimi jak dostarczanie towarów najwyższej jakości, profesjonalna obsługa klienta, itp.

 

Czasami może się zdarzyć, że klient zwróci towar do sklepu ze względu na to, że jest on wadliwy lub odda go bez podania przyczyny (ma do tego prawo w ciągu kilkunastu dni od momentu dokonania zakupu). Generalnie zwroty towarów nie są pożądane przez sklepy internetowe, ale jednocześnie są sprawą nieuniknioną, szczególnie w przypadku firm, które obsługują mnóstwo klientów. Rozwiązaniem wielu problemów związanych ze zwrotami towarów jest dobrze zorganizowana logistyka zwrotów.

Właściwe zarządzanie zwrotami kluczem do sukcesu

Powodów zwrócenia towaru może być wiele. W przypadku zwrotu produktów bez wad, głównym celem sklepu powinna być sprawna logistyka zwrotów umożliwiająca jak najszybsze przywrócenie towaru do obiegu i sprzedanie go innemu klientowi. W przypadku towarów wadliwych, dzięki właściwej logistyce, można szybko i sprawnie przekazać produkt do działu obsługi technicznej w celu dokonania jego naprawy, a następnie przesłania z powrotem do klienta. W przypadku braku możliwości usunięcia wad, towar zostanie zamieniony na nowy, jednak dobrze zorganizowana logistyka zwrotów powinna kłaść nacisk na odzyskanie jak największej ilości materiałów i zasobów ze zwróconego, wadliwego towaru. Dzięki dobrej organizacji zarządzania zwrotami, można usprawnić wiele procesów w firmie oraz ograniczyć swoje koszty z tym związane.

Jak zapewnić sobie sprawną logistykę zwrotów?

Podstawową sprawą jest zatrudnienie odpowiednio przeszkolonego personelu, który będzie pracował w specjalnym dziale zajmującym się zwrotami. Zwracane towary powinny być odpowiednio oznakowane przy wykorzystaniu specjalnych etykiet. Dzięki temu od razu będzie wiadomo czy mają one trafić z powrotem na dział sprzedaży lub czy mają być przekazane do działu zajmującego się usuwaniem wad lub odzyskiwaniem zasobów. Jak widać warto zadbać o to, aby firmowa logistyka zwrotów była sprawna. Pozwoli to zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy.

Obsługa zewnętrzna w zakresie logistyki zwrotów

W przypadku mniejszych sklepów internetowych, zatrudnianie całego dużego sztabu ludzi zajmujących się zwrotami, może być nieopłacalne. W związku z tym można samodzielnie się wszystkim zająć, ale to z kolei jest czasochłonne. Bardzo ciekawym pomysłem jest zatrudnienie zewnętrznej firmy oferującej profesjonalne usługi w dziedzinie, jaką jest logistyka zwrotów. Procesami takimi zajmuje się sporo firm logistycznych działających na terenie całej Polski, np. Rhenus Logistics. Znalezienie ich ofert nie powinno stanowić problemu dla nikogo. Fachowcy zatrudnieni w tych firmach zapewnią odpowiednią logistykę zwrotów gwarantującą oszczędności oraz utrzymanie klientów.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *